در حال حاضر در سیستم قطار حومه ای ایران 4 نوع ناوگان مورد بهره برداری می باشد که شامل قطار ارم(ریل باس)، قطار صبا(اتوبوسی دوطبقه)، قطار تندروی پردیس(ترنست) و قطار های اتوبوسی میباشد که به طور اجمالی در مورد هر کدام توضیحاتی داده خواهد شد:
ریل باس:
ریل باس متداول ترین نوع ناوگان قطار حومه ای در ایران است. این محصول با توجه به پارامتر هایی از قبیل سرعت، ایمنی و انعطاف پذیری در استفاده از توان مناسب در ترافیک های متفاوت، تبدیل به گزینه بسیار مناسبی برای حمل و نقل حومه ای در ایران گردیده است. ریل باس با سیستم محرکه دیزل هیدرولیک برای خطوط ریلی بدون برق طراحی گردیده است.نوع واگن در ریل باس از نوع واحد خودکشش دیزلی یا همان DMU میباشد. در این نوع از ترنها سیستم محرکه که شامل موتور دیزل و سیستم انتقال قدرت هیدرودینامیک میباشد در زیر واگن نصب گردیده و توان تولیدی موتور به یک سیستم هوشمند انتقال قدرت هیدرولیک شامل مبدل گشتاور، ریتاردر و کوپلینگ انتقال می یابد. در نتیجه امکان استفاده از ترمز هیدرودینامیکی فراهم شده و تنها در شرایط خاص (سرعت پایین، ترمز اضطراری) به ترمز مکانیکی نیاز خواهد بود. ریلباس متشکل از 4 واگن بوده و امکان بهره برداری از آن در حالت اتصال سه ترنست با مجموع 12 واگن و ظرفیت حمل 1008 مسافر با حداقل خدمه مورد نیاز جهت سیر محیا میباشد. آرایش پایه ای ریل باس به صورت 4 واگنه با چیدمان =Mc-T-T-Mc= و حداکثر سرعت بهره برداری 120 کیلومتر بر ساعت می باشد. واگن نوع MC مجهز به یک دستگاه موتور محرک دیزل و سیستم انتقال قدرت هیدرولیک، دیزل ژنراتور، فضای مسافر، سیستم تولید هوای فشرده، کابین راننده و یک درب ورودی مسافر از نوع اسلایدینگ پلاگ در هر سمت واگن می باشد.
واگن نوع T مجهز به یک دستگاه دیزل ژنراتور، سیستم هوای فشرده، یک دستگاه سرویس بهداشتی شرقی، فضای مسافر و یک درب ورودی مسافر از نوع اسلایدینگ پلاگ در هر سمت واگن می باشد. در حال حاضر این محصول در تعدادی از مسیرهای راهآهن حومه ای ایران بکار گرفته شده است.
مشخصات فنی و عملکردی:
مشخصات کلی | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|